یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار
 
A reporter's notes and interviews

بسم الله الرحمن الرحیم

دعای روز دوازدهم

 متن :

اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ‏ وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِین ‏ [1]


 


ترجمه :

 اى خدا در این روز مرا به زیور ستر و عفت نفس بیاراى و به جامه قناعت و کفاف بپوشان  و به کار عدل و انصاف بدار و از هر چه ترسانم مرا ایمن ساز به نگهبانى خود اى نگهدار و عصمت بخش خدا ترسان عالم.

اللَّهُمَّ زَیِّنِّی فِیهِ بِالسِّتْرِ وَ الْعَفَافِ

خدایا در ماه رمضان مرا بدو چیز زینت بده ؛ یکی : ستر و دیگری ؛ عفاف

ستر یعنی ؛ گناهان مردم را مخفی کن ، دنبال عیوب خویشتن باش ، خوشا بحال بنده ای که به عیب خودش می پردازد و به عیوب دیگران کاری ندارد  [2]. اگر رفیق شما عیبی دارد به کسی نگو ! این عمل شما از مصادیق غیبت هست و عمل چهل روزه را از بین می برد[3] .

شعر :

همچون مگسان تو بر پلیدی منشین

شما مثل زنبور عسل باشید  [4] ؛ که فقط روی گل ها می نشیند ؛ مثل مگس نباشید که بر رو پلیدی ها می نشیند ؛ دوست شما اگر بدی دارد ؛ بدی او را نبین ؛ صفات خوب او را ببین [5] ؛ انقلاب خوبی های فراوانی دارد ؛ بعضی ها مثل مگس فقط روی بدی های آن دست می گذارند ؛ شما خوبی های آن را هم ببینید. اگر بدی هم می بینید ؛ این بدیها هم از خودمان هست و مربوط به انقلاب نیست ؛ مراجع تضعیف انقلاب را جایز نمی دانند ؛ اگر تو انقلابی هم نباشی تضعیف انقلاب جایز نیست ؛ اگر کسی علیه انقلاب حرف بزند و انقلاب تضعیف شود و آمریکا بیایید مطمئن باشید وضع ما بدتر می شود ، بر فرض که انقلاب ما بدی هم داشته باشد باز بهتر است از تسلط آمریکا بر ما بدتر از همه بدی هاست .

اگر کسی می گوید امریکا بهتر است ؛ بخاطر عوامی اوست ؛ کسی که عاقل است ؛ کسی که اهل مطالعه هست ؛ اینطور حرف نمی زند ؛ شما مگر اوضاع عراق و دیگر بلاد مسلمین و دنیا را نمی بینید ؛ آنها کجا امنیت دارند؟!.

یقینا اگر آمریکا بر ما مسلط شود دمار از روزگار مسلمین در می آورد ؛ خدایا این انقلاب ما را به انقلاب حضرت مهدی ( علیه السلام ) متصل بفرما .

ادامه حدیث

خدایا مرا به ستر زینت بده ؛ مرا طوری قرار بده که دنبال عیب مردم نباشم ؛ در حدیث آمده است : خوشا بحال کسی که عیوبش او را از پرداختن به عیب های دیگران باز داشته است . [6]

وَ الْعَفَافِ

عفاف به معنی ؛ گناه نکردن است ؛ و انسان عفیف ؛ به معنی کسی که که اهل گناه نیست.

وَ اسْتُرْنِی فِیهِ بِلِبَاسِ الْقُنُوعِ وَ الْکَفَافِ

خدایا ؛ به من دو لباس بپوشان ؛ لباس قناعت و لباس کفاف ؛ کفاف به معنی ؛ راضی بودن به معاش بقدری که زندگی انسان بگذرد به قول مردم « آب باریکه » داشته باشد.

حکایت :

 رسول خدا در مسیری به گله گوسفندان رسیدند و به شبانی فرمودند : کمی شیر بیاورید ؛ شبان مقداری شیر برای ایشان آورد و حضرت برای او دعا کردند ، که خدایا به قدر کفاف به او روزی بده .

باز در جای دیگر حضرت از شبان دیگری در خواست مقداری شیر کردند ؛ ولی آن شبان امتناع کرد و نیاورد ؛ حضرت برای او دعا کردند ؛ که خدایا به او مال و ثروت بده .

اصحاب تعجب کردند ؛ و گفتند چگونه است که برای اولی که شیر آورد حضرت آنطور دعا کرد و برای دومی طلب مال و ثروت نمودند!؟

حضرت فرمودند : دعای حقیقی همان دعای اول بود ؛ که برای او از خدا طلب روزی به قدر کفاف نمودم ؛ چراکه مال زیاد اسباب زحمت آدمی است . [7]

حکایت :

 در باره شیخ محمد حسین زاهد ؛ یا شیخ آقا بزرگ هفت تنی  گفته اند ؛ که کسی برای ایشان یک کیسه برنج آورده بود ؛ ایشان به اندازه یک کاسه برنج از آن کیسه برداشتند و گفتند : همین مقدار برای امشب کافی است ؛ و امر کردند که بقیه این برنج را به فقراء بدهید .

در قدیم مردم شب به شب غذا تهیه می کردند ؛ اینطور نبود که برای چند ماه غذا در منزل ذخیره کنند! از خدا به قدر کفاف روزی بخواهید ؛ ثروت زیاد خوب نیست ؛ البته نداری هم خوب نیست . خلاصه اهل قناعت باشید .

شعر :

قناعت توانگر کند مرد را ****خبر کن حریص جهانگرد را [8]

حدیث :

حدیث داریم « عز من قنع  و ذل من طمع » [9] قناعت انسان را عزیز میکند ؛ امثال شیخ محمد حسین زاهد ؛ که اهل قناعت بود ؛ عزیز بودند . روزی که ایشان رحلت کرد [10]  تشییع جنازه با شکوهی برای ایشان برگزار شد به طوری که از مسجد جامع تهران تا ابن بابویه مردم پیاده او را حمل می کردند آن هم با آن جمعیت فراوان . همه این امور بخاطر اخلاقیات بالای ایشان بود  که یکی از آن خصال صفت قناعت ایشان بود

حکایت :

روزی مرحوم شیخ محمد حسین زاهد مقداری ماست تهیه کرده بودند که با همسرشان بخورند ؛ متوجه بوی غذا دیگری می شوند ؛ از ایشان سئوال می کند که شما غذای دیگری هم درست کرده اید ؟! همسر ایشان جواب داد ، بله غذای ساده و مختصری مهیا کرده ام . ایشان گفتند : پس یکی از این دو خورش را بیاور و از هر دو غذا میل نکردند ؛ هر کسی که اهل قناعت باشد عزیز است . . ایشان از وجوهات استفاده نمی کردند ، کار می کرد و روزی خودش را در می آورد تا می توانید از سهم امام نخورید ، خود من هم  الان از سهم امام استفاده نمی کنم .

وَ احْمِلْنِی فِیهِ عَلَى الْعَدْلِ وَ الْإِنْصَافِ

خدایا مرا اهل عدل و انصاف قرار بده

حکایت :

 مرحوم آیت الله شیخ حسین کبیر [11] وقتی برای خرید به قصابی می رفت به قصاب می گفت از همان گوشتی به من بده که به همه می دهی ؛ با اینکه ایشان مجتهد بود خرید منزل را هم انجام می داد؛ به نانوایی هم که می رفت ، ته صف  می ایستاد  تا آن ده نفرجلوی او نان نمی گرفتند ؛ ایشان نان نمی خرید ؛ ایشان از اولیاء الهی بودند . این صفت ایشان بخاطر عدالت او بود .

وَ آمِنِّی فِیهِ مِنْ کُلِّ مَا أَخَافُ

خدایا از هرچیزی که از آن می ترسم در امانم بدار  

بِعِصْمَتِکَ یَا عِصْمَةَ الْخَائِفِین‏

به عصمت خودت ؛ به حفظ خودت ؛ به نگهبانی خودت قسم که مرا از امور مورد ترس نگهداری کن و دعا های امروز را در حق من مستجاب کن.

 


[1] - إقبال‏الأعمال ص : 142

 اللهم زین لی [و ارزقنی‏] فیه الستر [زینی فیه بالستر] و العفاف و استرنی فیه بلباس [و ألبسنی فیه لباس‏] [الصبر و] القنوع الفضل و الکفاف و حلنی فیه بحلی و الإنصاف [و نجنی فیه مما أحذر و أخاف‏] بعصمتک یا عصمة الخائفین [برحمتک یا أرحم الراحمین‏]

[2] -رک: مستدرک‏الوسائل ج : 1 ص : 116

قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع فِی بَعْضِ خُطَبِهِ یَا أَیُّهَا النَّاسُ طُوبَى لِمَنْ شَغَلَهُ عَیْبُهُ عَنْ عُیُوبِ النَّاس‏

[3] -رک: مستدرک‏الوسائل ج : 7 ص : 322

جَامِعُ الْأَخْبَارِ، عَنِ النَّبِیِّ ص أَنَّهُ قَالَ مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً أَوْ مُسْلِمَةً لَمْ یَقْبَلِ اللَّهُ تَعَالَى صَلَاتَهُ وَ لَا صِیَامَهُ أَرْبَعِینَ یَوْماً وَ لَیْلَةً إِلَّا أَنْ یَغْفِرَ لَهُ صَاحِبُهُ

 وَ عَنْهُ ص قَالَ مَنِ اغْتَابَ مُسْلِماً فِی شَهْرِ رَمَضَانَ لَمْ یُؤْجَرْ عَلَى صِیَامِهِ                         

[4] - آسمان و جهان-ترجمه کتاب السماء و العالم بحار    ج‏8    173   

پیغمبر صلى اللَّه علیه و اله فرمود: مؤمن چون زنبور عسل است، پاکیزه خورد و پاکیزه نهد و بیفتد و نه شکسته شود و نه تباه گردد و در شعب بیهقى است از مجاهد که با عمر از مکه تا مدینه همراه بودم و از او نشنیدم حدیثى از رسول خدا صلى اللَّه علیه و اله باز گوید جز اینکه: مؤمن چون زنبور عسل است اگرش همراه باشى سودت دهد و اگرش مشورت کنى سودت دهد و اگرش همنشین گردى سودت دهد و همه کارش سود است و زنبور عسل هم همه کارش سود است‏

[5] - منقولست که حضرت عیسى علیه السّلام با حواریون گذارشان بر مرده سگ لاغر اندام بیمار و متعفنى افتاد، حواریّون گفتند: عجب سگ متعفنى است! آن حضرت فرمود: عجب دندانهاى سفیدى دارد، کنایه از این که غیبت نکرده و دندانهایش سفید مانده، پس شما هم غیبت نکنید تا دهانتان کثیف نگردد (در باطن)

« ارشاد القلوب-ترجمه مسترحمى    ج‏2  ص  80    »

[6] - مستدرک‏الوسائل ج : 1 ص : 116

[7] - رک: کافی ؛  ج‏2 ص  ص : 140

عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ یَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ عَنْ إِبْرَاهِیمَ بْنِ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِیِّ رَفَعَهُ إِلَى عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ ص قَالَ مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ ص بِرَاعِی إِبِلٍ فَبَعَثَ یَسْتَسْقِیهِ فَقَالَ أَمَّا مَا فِی ضُرُوعِهَا فَصَبُوحُ الْحَیِ‏ وَ أَمَّا مَا فِی آنِیَتِنَا فَغَبُوقُهُمْ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- اللَّهُمَّ أَکْثِرْ مَالَهُ وَ وُلْدَهُ ثُمَّ مَرَّ بِرَاعِی غَنَمٍ فَبَعَثَ إِلَیْهِ یَسْتَسْقِیهِ فَحَلَبَ لَهُ مَا فِی ضُرُوعِهَا وَ أَکْفَأَ مَا فِی إِنَائِهِ فِی إِنَاءِ- رَسُولِ اللَّهِ ص وَ بَعَثَ إِلَیْهِ بِشَاةٍ وَ قَالَ هَذَا مَا عِنْدَنَا وَ إِنْ أَحْبَبْتَ أَنْ نَزِیدَکَ زِدْنَاکَ قَالَ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص- اللَّهُمَّ ارْزُقْهُ الْکَفَافَ فَقَالَ لَهُ بَعْضُ أَصْحَابِهِ یَا رَسُولَ اللَّهِ دَعَوْتَ لِلَّذِی رَدَّکَ بِدُعَاءٍ عَامَّتُنَا نُحِبُّهُ وَ دَعَوْتَ لِلَّذِی أَسْعَفَکَ بِحَاجَتِکَ بِدُعَاءٍ کُلُّنَا نَکْرَهُهُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص إِنَّ مَا قَلَّ وَ کَفَى خَیْرٌ مِمَّا کَثُرَ وَ أَلْهَى اللَّهُمَّ ارْزُقْ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ الْکَفَاف‏

 

[8] - بوستان سعدی ؛ مثنوی

[9] - گنج حکمت یا احادیث منظوم  ص : 53 ؛ صد کلمه قصار مولى امیر المؤمنین از حاج شیخ عباس قمى صفحه 46 ترجمه: عزت یافت کسى که قناعت کرد، و ذلت یافت کسى که طمع ورزید

از طمع بگذر که ذل من طمع****  رو قناعت کن که عز من قنع‏

هر که از درد طمع باشد علیل****در بر خلق جهان گردد ذلیل‏

کس بسرقت گر برد اموال تو**** سخت دیگر گون شود احوال تو

هر جفا از بهر او دارى روا****از غل زنجیر و زندان بلا

هست در چشم تو او خوار و ذلیل****خواهش از خنجر بران قتیل‏

چون طمع بنموده در اموال تو****بر فناى او رود آمال تو

گر تو هم اهل طمع باشى چو آن****نزد مردم بیوفا راستى بدان‏

 

[10] -وفات ایشان در بیست و دوم محرم ، 1372 هزار و سیصد و هفتاد و دو قمری واقع گردید.

[11] - مرقد ایشان در حرم حضرت معصومه  بالا سر مزار مرحوم آیت الله شیخ عبد الکریم حائری  قرار دارد 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩۱/٦/٧ توسط ح.کرمی
تمامی حقوق مطالب برای یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار محفوظ می باشد