یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار
 
A reporter's notes and interviews

بسم الله الرحمن الرحیم

 

روز سى‏ام‏

متن :

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ‏ بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین‏ [1]


ترجمه:

 اى خدا در این روز روزه مرا با جزاى خیر و مقبول حضرتت قرار ده که پسند حضرتت و پسند رسولت گردد و فروع آن را بواسطه اصول آن محکم اساس گردان  به حق سید ما حضرت محمد (ص) و آل اطهارش و ستایش خداى را که پروردگار عالمیان است

اللَّهُمَّ اجْعَلْ صِیَامِی فِیهِ بِالشُّکْرِ وَ الْقَبُولِ عَلَى مَا تَرْضَاهُ وَ یَرْضَاهُ الرَّسُولُ

خدایا در برابر این روزه ای که می گیریم جزای خیر قرار بده ؛ آن طوری که مورد پسند خودت و پیامبرت باشد ؛ یعنی از آن پاداش هایی به ما بده که قابل اعتنا و مهم باشد

مُحْکَمَةً فُرُوعُهُ بِالْأُصُولِ

و فروع آن را بواسطه آن اصول محکم گردان ؛ مسائل دین بنا به تقسیمی دو دسته هستند

الف- اصول دین:

اصول دین پنج بود ****دانستش گنج بود

که از این پنج مورد ، توحید و نبوت و معاد جزو اصول دین هستند و عدل و معاد از اصول مذهب اند

ب- فروع دین ، عبارتند از نماز و روزه و حج و......که ده مورد است

واین که در این جا می گوییم اصول آن فرع محکم باشد به معنی آن است که هنگامی که من به فروعی مثل نماز و روزه مشغول هستم در همان حال در اصول دینم هم اهل یقین باشم و باور داشته باشم که خدا دارم .

یکی از علماء می فرمودند : به حضرت عباس قسم که ما خدا داریم ؛ اگر این عبادت که از فروع می باشد به اصول وصل بود ثمر می دهد

 مثال :

میوه اگر بر شاخه ای نشسته است که به ریشه راه دارد  و به آن ارتباط پیدا کرده ؛ این میوه باقی می ماند و شیرین می گردد اما اگر شاخه شکست و به ریشه و اصول آن درخت مرتبط نبود آن میوه بعد از مدتی خشک می شود و از بین می رود؛ حال اگر نماز و روزه ما هم بر اساس باور باشد و یقین داشته باشیم که خدایی هست ؛ این عمل برای ما خواهد ماند اما اگر عبادت ما از روی شک باشد و پشتوانه آن یقین بر خواسته از اصول دین نباشدآن عمل از بین خواهد رفت.

اهل بازار درس بخوانند

درسابق اهل بازار مقید بودند از عالمی درس بگیرند و بعد در دکان را باز می کردند ؛ کتاب شرح باب حادی عشر در اصول و کتابی هم مربوط به مسائل  احکام درس می گرفتند  با علم  به حلال و حرام کاسبی می کردند

تاکید امیر المومنین به علم آموزی اهل بازار :

 بازاری باید مسائل دینش را یاد بگیرد و آشنا به حلال و حرام کاسبی باشد لذا در حدیث آمده است : مولی علی ( علیه السلام) می فرمودند : « الفقه ثم المتجر » [2] اول مسائل شرعی خود را بیاموزید و بعد تجارت کنید .  اگر مسائل شرعی را ندانید و تجارت کنید وارد ربا و گناه وارد می شوید

لذا از خدا می خواهیم که روزه ای بگیرم که این فرع به اصولی متصل باشد

‏ بِحَقِّ سَیِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاهِرِینَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین

خدایا بحق سید ما حضرت محمد و خاندان پاک و طاهرش  این دعا را در حق ما مستجاب کن و همه حمد ها و ستایش ها برای توست .



[1] - إقبال‏الأعمال ص : 267

 اللهم اجعل صیامی فیه بالشکر و القبول على ما ترضاه و یرضاه الرسول محکمة فروعه بالأصول بحق [سیدنا] محمد و آله الطیبین الطاهرین الأخیار الأبرار صلى الله علیهم

[2] - کافی ج : 5 ص : 150

 عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِیسَى عَنْ أَبِی الْجَارُودِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع یَقُولُ عَلَى الْمِنْبَرِ یَا مَعْشَرَ التُّجَّارِ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ الْفِقْهَ ثُمَّ الْمَتْجَرَ وَ اللَّهِ لَلرِّبَا فِی هَذِهِ الْأُمَّةِ أَخْفَى مِنْ دَبِیبِ النَّمْلِ عَلَى الصَّفَا شُوبُوا أَیْمَانَکُمْ بِالصِّدْقِ التَّاجِرُ فَاجِرٌ وَ الْفَاجِرُ فِی النَّارِ إِلَّا مَنْ أَخَذَ الْحَقَّ وَ أَعْطَى الْحَقَّ

 

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩۱/٦/٧ توسط ح.کرمی
تمامی حقوق مطالب برای یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار محفوظ می باشد