یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار
 
A reporter's notes and interviews

بسم الله الرحمن الرحیم

زندگی علمی

بسم الله الرحمن الرحیم  پیشا پیش میلاد مبارک حضرت علی بن موسی الرضا به تمامی شیعیان حضرت تبریک و تهنیت عرض می کنم بنده قبل از انقلاب در مدرسه آیت الله مجتهدی مشغول به تحصیل علوم حوزوی شدم و هر چه داریم از ایشان است و یکی از توصیه های ایشان این بود که تمامی توفیقات من از ناحیه توسلات به ائمه معصومین بوده است لذاست که انس بیشتر من هم  با احادیث معصومین بوده است و حدود 13 سال است که خدا توفیق داده است تا بعد از نماز صبح در حرم حضرت معصومه منبر می روم و عنوان جلسات هم درسهایی از احادیث معصومین می باشد و حدود 13 سال است  که در مسجد مقدس جمکران در شب های جمعه جلساتی با موضوع  حقوق امام زمان ( علیه السلام )  داشته ام که تا به حال هم ادامه داشته است ، و یکی از مسائلی که به آن مشغول هستم  پاسخگویی به سئوالات مردم است و در حدیث آمده است که کلید علم سئوال است «سَلُوا رَحِمَکُمُ اللَّه» ‏[1]  لذا سئوال ها هم  بسیار مفید هستند

و در همان ایام تحصیل در مدرسه آیت الله مجتهدی ( ره )  ضمن تحصیل به تدریس هم مشغول بوده ام ، و از زمانی هم که قم آمده ام این شیوه را ادامه داده ام و الان صبح ها زمانی که منبر نمی روم درس عروة الوثقی می گویم البته این برنامه متنوع می باشد و بعضی روزها آیاتی از قرآن را توضیح می دهم و گاهی نهج البلاغه و گاهی صحیفه سجادیه و این هم از برکات مدرسه آیت الله مجتهدی می باشد .

لطفا جایگاه امام در نظام هستی و اهمیت مسئله امامت را تبیین کنید ؟


چون این ایام متعلق به امام رضا ( علیه السلام ) می باشد خود حضرت بهتر از همه می تواند این جایگاه را تبیین کند ، اما قبل از بیان این مطلب اجازه بدهید که اشاره ای داشته باشم به دعای غیبیت و دعا ، دعای مفصلی می باشد - این دعا را من یک دوره تدریس کرده ام و معارف  بسیار بلندی در این دعا وجود دارد - و در حدیث آمده  که در ایام غیبت امام زمان ( علیه السلام ) این دعا را زیاد بخوانید ؛ در این دعای شریف بعد از اینکه می گوییم « اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ » [2] اولین قدم خداشناسی است و تمام انبیا و اولیا آمده اند تا ما را با خدا آشنا بکنند ، و در این دعا می گوییم اگر من خدا را نشناسم پیغمبر را هم نمی شناسم ، پیامبر از طرف خدا آمده و هر چه می گوید وحی الهی است لذاست که پیامبر مامور بود که چیزی ننویسد با اینکه می توانست بنویسد حضرت به هفتاد و چند لغت می توانست بنویسد و سخن بگوید و بخاطر حفظ و اهمیت این مسئله چیزی نمی نوشت حتی اگر گاهی سئوالی می کردند حضرت منتظر می شد و گاهی طول هم می کشید مثلا در یک مورد از حضرت سئوال شد «انْسِبْ لَنَا رَبَّکَ»  پروردگارت را برای ما توضیح بده «فَلَبِثَ ثَلَاثاً» حضرت سه روز منتظر شد «ثُمَّ نَزَلَتْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» [3] که در روایت قرائت «قل هو الله احد....» ثواب تلاوت یک سوم قرآن را دارد و این سوره معرفی خداوند سبحان است و در همین جا به مناسبت بحث امامت این حدیث را هم عرض بکنم  که پیامبر ( صلی الله علیه و آله و سلم ) خطاب به امیر المومنین ( علیه السلام ) فرمود «اى على! مثل تو در میان امّت من مثل سوره توحید است، هر که تو را از دل دوست داشته باشد همانند کسى است که یک سوّم قرآن را خوانده، و هر که تو را از دل دوست داشته و با زبانش یارى کند گویى دو سوّم قرآن را خوانده، و هر که تو را از دل دوست داشته و با زبانش یارى کرده و با دست به تو کمک کند گویى همه قرآن را خوانده است و ایمانش کامل است[4]

در ادامه حدیث آمده «اللهم عرفنی رسولک» و اگر ما پیامبر تو را نشناسیم حجت تو را نمی شناسیم و و وقتی به مسئله امامت می رسد تعبیر روایت  عوض می شود و می گوییم «اللهم عرفنی حجتک»  که اگر من حجت تو را نشناسم گمراه می شوم لذا از بس مسئله امامت مهم است اگر در روی کره زمین دونفر باشند یکی از آن دو باید امام باشد و علت اینکه عمر امام زمان طولانی است به این جهت ایست که اولین مخلوق که حضرات آدم هست حجت خودش خلق کرد و آخرین مخلوق هم حجت خداست لذا در حدیث آمده است که اگر حجت خدا بر روی زمین نباشد زمین اهلش را فرو می برد [5] و اگر ما امام را نشناسیم گمراه می شویم و دین شناسی در گرو امام شناسی است

امام شناسی در کلام امام رضا

این حدیث 135 جمله دارد و همه آن هم درباره امامت است : کافی ج 1 ص 199» حدیث دارد که « بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِی فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِهِ » [6] یعنی این حدیث نادر است و فقط از امام رضا رسیده است ،

شخصی به نام عبد العزیز بن مسلم می گوید ما در روزگار على بن موسى الرضا (ع) در مرو بودیم و یک روز جمعه در مسجد جامعش گرد آمدیم و تازه وارد بودیم، مردم موضوع امامت را مورد گفتگو و اختلاف بسیار مردم را در آن یادآور شدند من شرفیاب حضور سید و مولایم رضا (ع) شدم و موضوع بحث روز را باو خبر دادم لبخندى زد

از صفت مومن تبسم است

حضرت امام رضا هیچگاه خنده با قهقهه نداشتند و در روایت داریم القهقه من الشیطان [7] و عبوس بودن ممنوع است و مومن باید با روی باز با مردم برخورد کند لذا در روایت داریم تبسمک فی وجه اخیک صدقه [8] اگر شما اخمو باشید دوستت غصه می خورد و اگر دشمنات تو را اخمو ببینند خوشحال می شود و گمان می کنند گرفتاریی به تو رسیده است که در همی لذا ترش رو بودن مذموم است

ادامه حدیث شریف

و فرمود اى عبد العزیز مردم نادانند و از دین خود فریب خوردند براستى خداى عز و جل پیغمبرش را قبض روح نکرد تا دین او را کامل کرد و قرآن را باو نازل کرد که تفصیل هر چیز در آن است، حلال و حرام و حدود و احکام و آنچه مردم بدان نیاز دارند در آن بیان کرد و فرمود ما در این کتاب چیزى فرو گذار نکردیم و در سفر حجة الوداع که آخر عمر پیغمبر بود در سوره مائده آیه 3- فرمود- امروز دین را براى شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام کردم و اسلام را براى شما پسندیدم تا دین شما باشد،

لذا دین کامل است و این که می گویند امام زمان دین جدید می آورد به معنی این است که در اثر گذر زمان و نرسیدن معارف صحیح مردم از احکام دین تعجب می کنند اوائل انقلاب عده ای در مقابل مسئله قصاص راهپیمایی کردند و امام فرمود کسی که قصاص را قبول ندارد مرتد است و زن او بر او حرام است و این ها دستورات الهی است

 امر امامت از کمال دین است و تمامیت نعمت وآن حضرت از دنیا نرفت تا براى مردم معالم دین آنان را بیان کرد و راه آن‏ها را روشن کرد

بنابراین فرمود پیامبر از دنیا نرفت مگر اینکه دینش را کامل کرد و قرآْن را بر او نازل کرد و آنچه که مردم به آن نیاز دارند در قرآن بیان شده است کتاب نیازمند به معلم و کارشناس است لذا رسول الله فرمودند ، من دو چیز در بین شما باقی می گذارم کتاب خدا و عترتم لذا امام راحل در وصیت نامه خود فرمودند آنهایی که یکی از این دو را گرفتند و دیگری را رها کردند هر دو را رها کرده اند

 مثالی لطیف :

 بلا تشبیه شما زمانی که مدرسه می رفتید گاهی اتقاق می افتاد که کتاب داشتید و معلم نداشتید که درس تعطیل می شد و گاهی بر عکس بود یعنی معلم بود و کتاب نداشتید که باز هم درس تعطیل می شد لذا ست که هم کتاب و هم معلم هر دو لازمند 

ادامه حدیث شریف

و آنها را بر جاده حق داشت على (ع) را براى آن‏ها پیشوا ساخت و چیزى که امت بدان حاجتمند باشند وانگذاشت که بیان نکرده باشد، هر کس گمان کند خدا دینش را کامل نکرده کتاب خداوند عزیز را رد کرده و هر کس کتاب خدا را رد کند کافر است آیا شما قدر امامت و موقعیت آن را در میان ملت میدانید؟ تا اختیار و انتخاب مردم در آن روا باشد، براستى امامت اندازه‏اى فراتر و مقامى بزرگوارتر و موقعیتى بالاتر و آستانى والاتر و باطنى عمیق‏تر از آن دارد که خرد مردم بدان رسد و رأى و نظرشان بدان اندازه دهد تا بتوانند براى خود امامى انتخاب کنند

لذا مردم با عقلشان نمی توانند به معرفت واقعی امام برسند و امام شناسی کار بسیار مشکلی است .و در بعض درسها آیت الله وحید خراسانی ( حفظه الله ) می فرمودند:ما درباره امامت و ائمه هم قاصریم و هم مقصر یعنی ما در باره امامت هم کم کار کرده ایم و هم کم آورده ایم

خلاصه ای از عصر زندگی حضرت ؟

ابتدائا عرض کنم که ائمه ما هر کدام ایشان یک صحیفه داشتند که باید بر ب ر طبق آن برنامه لاهعی حرکت می کردند و لذا شهید مطهری هم گفته اند که اگر امام حسین هم زمان اممم صادق بودند همان کای را می کرد که امام صادق انجام می  داد  و به تبیین و تذدرسی معارف می پرداختند و اگر امام صادق در زمان امامام حسین بود برنلاامه امام حسین را اجرا می کرد چون هز زمانی اقتضائاتی مناسب آن زمان دارد لذا برنامه های انببیا هم متفاوت است حضرت موسی عصا می انداخت و چون آن زمان سساحر ئ جادوگر زیاد بودند و وقتی حضرت عصا را انداخت و ا‍دها شد ساحرین ایمان آْوردند و ولی در زمان حضرت عیسی که طب خیلی ترقی کرده بود حضرت کور مادر زاد را شفا می داد و مرض برص و بلالاتر از همه مرده را زنده می کرد تا سنگ تمام باشد که هیجچ کسی نگوید چرا او پیامبر شد و ما نشدیم لذا در زمان حضرت از خصوصیاتی که بود مباحث علمی در آن ایا ببسیار گرم بود و یکی از القاب ایشان هم عالم آل محمد است

وجه تسمیه امام رضا به عالم آل محمد

امام کاظم نقل می کند که .....ابوصلت می گوید و.....کان یقول لبنیه هذا اخوکم ...فسئلوه عن ادیانکم ...فانی سمعت ابی غیر مره .....لیتی ادرکته

 خلفایی که به حکومت می رسیدند با رعب ئو ترس به حکومت ادامه می دادند وائمه با محبت دین را پیش می بردند حتی در روایت آمذه است که از شام کسی به مدینه می آمد و آن هم با مشکلات تا پای درس امام باقر می رود و تازه شیعه هم نبوده اسنت می گویید اگر از من بپرسند از همه بیشتر به چه کسی بغض ذلری می گویم امام باقر و اگر بگویند که را از همه بیشتر دوست داری می گویم معاویه

 وقتی از او سئوال می شود پس چرا آمدع ای ؟

 می گوید من اسیر کلام شما و ادب شما شده ام

لذا خلفا وقتی این اور می دیدند مامون ترسید و برنامه انتقال حضرت به طوس را مطرح کرد تا وجه حضرت را از بین ببرد و این سفر بر عکس شد و چه اموری که از امام رضا در این سفر نقل نشده است و امام وقتی به نیشابور رسیید آن موقع عالمانی فروانی در نییشابور بوذ حاج آقای فرحزاد یک زمانی می فرمودند که دو تا جنمعیت بی نظیر که در تاریخ بوده است یکی در داستان الغدیر و بوده و هم یکی همین جا و این حدیث را سلسله الذهب می گویند که سند و دلالت آن تمام است و این حدیث امم راویان آن معصوم هستند و حدیث قسی ایت و این حدیث درباره خداشناسی است گه کلمه لال الااا حصنی و بعذ دا ز مکثی حضرت فرمود بشروطها و امان من شروطها یعنی نتوحید بدون امامت تمام نمی شود

سر ضمیر متکلم وحده در کلام حضرت :

حضرت قرمود انا من شروطها و نفزرمود و نحن من شروطهها چرا ؟ نکته آن این است که بعد از امیر المومنین شیعه ها مختلف شدند زیدی مذهبان که در یمن هستند و جهار امامای اند ؛ طایفه ای ششش امامی هستند و تا امام صادق آکمده اند و سراغ عبد الله افطح رفاتند و گویا او در پایش عیبی داشت  لذا امام باید در جسم هم سالمترین اغفراد باشد لذا حضرت امیر با این همه جنگی کردند هیچ گاه طوری زخمی نشد کهع ناقص بشند و.. چون امام باید تا آخر عمر صحیح و سالن باسشد و موسی بن جعفر امام بعر ذ از حضرت صادق شدند و به پیروان او فطی گویند و عده ای اام کاظم را قبول کردند و امام هشتم را قبول نکردند و واقفی شدند لذا کسی که امام هشتم را ثبولب دارد شیعه اثنی عشری است

مکر مامون برای مخدوش کردن چهره امام :

مامون فرزند هارون الرشید است و پهنای سلطنت هارون آنچنان بود که می گفت ای ابرها به حر کجا که می خواهید بروید چرا که از مملکت من بیرون نیستید و مامون هم وارث جنین حکومتی شده است او به اقصا نفقاط دنیا آن روز پیک فرستاد و از دانشمندان آنها دعوت کرد تا برای مناظره علمی با امام ذرضا به توس بیایند و هدف او از این کار این بود که حضرت در مسئله ای وا بماند تا چهره ایشان در نظر مردم مخدوش شود و ایشن از اقصا نقاط عللنم به خراسان دعوت شدند و طهار مطلب تجلیل بوده است و باطن مطلب امر دیگری

 لذا چنذ هزار از علماء از اکناف و اطراف عالم آمدند و مجلسی را تشکیل دادند با زبان های مختلف  سئوالتشان می پرسیدند و حضرت هم یبه زبان خودشان جواب می دادند حتی جاثلیق عالم  بزرگ نسیحی بود می فرمود در فلان جای تورات شما این مطلب را دبید هاید ؟ و گفته اند جاثلیق سرش را پاین انداخت و با خود گفت اگر و اگر بگویم نه معلوم بود کتاب تورات را نمی داند یا قبول ندارد و کافر میشود و اگر بگوید نه که بضرر او ی شود  و برای اینکه کافر نشود می گفت بله و حضرت می گفت این مزلب درباره پییامبر خاتم است

 حتی آنها یی که صائبی بودند و ستاره پرست و حضرت با ایشان بحث می کرد و  در حین بحث وقت اذان که ی شد حضرت می فرمودند وقت اذان است و آماده برای نماز می شدند و این شخص ستاره پرست  که گرم بحث شده یود و قلبش آماده برای پذیرش شده بود می گوید الان لان قلبی ولی حضرت می فرمودند وقت نماز است و این درسی هست برای ما لذا همه عالمان و و... باید وقت نماز را حفظ کنند

حتی در بین راه حضرت در حال سفر بودند و گفتند آب بیاورید و گفتند نیست ؟ حضرت به اعجاز از زمین چشمه ای جوشاندند و به حضرت گفتند منتظر بمانید بعض دیگر هم برتای نماز برستند حضرت فرمود ابدا لول الاوقت ما نمازمنان را لال وقت می خوانیم  لذا این مزالب هم به نفع شیعیان شد

مسئله ولایت عهدی حضرت

یکی از نقشه های مامون  حضرت به مامون گفت من از تو زودتراز تو از دنیا می روم و گفت چه کسی ؟ گفت تو

مسئله عید فطذر

اگر نماز بخوانم به مانند جدم نملاز می خوانم حضزت با پای برهنه رفتند چون در روایت داریم وقتی برتی نماز عید می روی ماند کسی که به عرصات محشر می روید لذا حضرت با پای برهنه و تکبیر حرکت کردند و جمعیت عظیمی آمدند و مامون ترسید و دستور داد به آقا برگردید و نماز را خود ش خواند لذا اخر الامر میئله شهادت حضرت را پیش آورد  آتنقدر مامون حیله گر بود که بعد از شهادت حضرت دخترش را به امام جواد داد به ابار تا دسنت خون آبلود خود را مخفی کند

استاد از آنجایی که هفته گدشته میلاد حضرت عصومه بود و اشاره به حدیث سلسله الذهب کردید اشاره ای هم به حدیث سلسلله اذهب دیگربی که معرف به فواظم هست بکنید ؟

 بله این حدیث تمام راویان ان فاطمه هستند از حضرت معصومه شروع می شود تا به ضرت زهرا که حدیثی نقل کردید ا و ائمه تمام  به نام فاطمه بسیار اهمیت می دادند و لذا نام فرزندان خود رو فاطمهع کبری و فغاطمه صغری می گذاشتند و حتی حضرت امام حسن عسکمری ی فرماسییند نحن حجه اله علی خلقه و تامنا فاطمه حجه علینا لذا به این اسم خیلی توجه دشتند لذا در روایت هم دریم که بهترین اسم برای دختران فاطمه است  من نات علی حب محمد ملات شهیدا کسی که با محبت اهل بیت از دنیا فرمودند شهید شدهاند

مکارم اخلاق

شخصی که همراه حضرت یودهاند در سفر می گویئ من مانور بودم لاز طذف نامر ا تمامن کارهی حضرت را گزارش بهم و می گوید یکی از خصصیت حض          رت این بود که شب ها کم می خوابلید

 دوم : حضرت یلی قرآن تلاوت می کرد و در ر سه روز یک ختم قرآن می کرد و حال ما چگونه ایست و بعد هم می فرمود اگر بخواهم زدتر می تانم ولیی می خواهم تدبر کنم

 بعد می گویید حضرت در این سفری که لبا او بودیم هیچ گاه آب دهان ش را بیرون نمی ریخت و این هم از ادب و نظافت حضرت  

چهارم : حضرات هیچگاه جلوی دیگران پایش را دراز نمی کرد

پنجم- حضرت سختن کسی را هیچگاه قطع نمی کردو هیچگاه خنده به قهقه نمی کرد و حاجت کسی را قطع نمی کرد و حضذرت هم عجیبی داشتند در امر عبادت مخصوصا نماز  و من در اینجا نماز شب حضرت را می گیم تا دیگران هم استفاده کنند و گاهی این اعمال را را نوبر کنیم و از آثار آن استفاه کنیم

نماز سشب حضرت :

می گوید حضرت در نماز شب در دو رکعت اول نماز شب شان بعد از حمد سی مرتبه سوذره توحید می خواندندد

چهار رکعت بعد را به صورت نماز جعفر طیار می خواندند

 و در اینجا در پرانتز این مطلب را عرض کنم که من ددر درسهایی که در عروه داریم  و حدیث آن را پیدا کردیم  و ما نماز جعفری پیدا کردیم که آسان است و آن هم به این صورت است که نیت نماز جعفر می کند و هر سوره ای خواست بهخوتند و در بین راه که حرکت می کند هر وقت که شد سیصد مزتبه بگوید سبحان الله و الحمد لله و لالالل الله و الله اکبر البته آن نماز طیاز معروف اثر دیگری دارد

دو رکعت بغعدی حضرت  سوره ملک را می خواند و در رکعت دوم سورا انسان را می خواند

 دو رکعت شفع هم قل یا ایها الکافرون و قل هو الله می خواندند

یک رکعت وتر  این نافله شب حضرت بود

 در ادامه می گوید تمام نماز های حضرت با نافله بود حضرت هنوز وقت نماز نشده بود برای نماز آمده می شدند و قبل از نماز آماده باش بودند

زیارت حضرت :

حدیثی از اامم رضا علیه السلام داریک که ان لکل امام عهد ... هر امامی عهد و پیمانی به گردن دوستان و شیعیانش دارد و و برای وفای به عهد باید به زیارت امم رفت فمن . کیسای که ایشان را با میل و علاقه زیارت کند و ...و این ثواب ها را هم یبرای ایشان نقل شده قبول داشته باشد این امامنی که به زیارتشان رفته اینم شفیعان می شوند

 باز در روایت داریم که در قیامت زائران قبر علی بن موسی یمک برجستگی ختاصی دارند

 

 

 

مهمترین پیام حضرت

اگر بخواهیم به مهمترین پیام حضرت اشاره بکنیم حدیثی هست که اگر از هر طلبه ایسدوال ردند که چرا طلبه شده ای این حدیث را بگوید و این حدیث جالبی هست حضرت فرموده اندرحم اللله ... امرنا خدا رحمت کند کسی که امر ما را احیا کند قلت کیف یحیی امرکم /

حضرت فرمود : یتعلم علومنا و علموا الناس ازمه علوم اهل بیت خواندن مقدمات است و حضرت گفت یاد بگیرد و یاد بدهد  بعد ضرت فرمود :

 اگر می خواهیم جامعه ما اسلامی شودچه کنیم ؟

حضرت فرمود لو علموا محاسن .. مردم اگر زیبایی کلمات ما را بدانند از ما تبعیت ممی کنند چرا مردم فطرتا زیبایی ها را دوست دارند و در زیارت جامعه داریم که من اتبعکم فالجنه ماوس کسی که اط شما ائمه پیروی ند بهشت موی اوست

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] - بحارالأنوار ج : 50 ص : 90

َ جَلَسَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فِی صَدْرِ الْمَجْلِسِ ثُمَّ قَالَ سَلُوا رَحِمَکُمُ اللَّه‏

[2] - کافی ج : 1 ص : 337

عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُوسَى الْخَشَّابِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُکَیْرٍ عَنْ زُرَارَةَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ إِنَّ لِلْغُلَامِ غَیْبَةً قَبْلَ أَنْ یَقُومَ قَالَ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ یَخَافُ وَ أَوْمَأَ بِیَدِهِ إِلَى بَطْنِهِ ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ وَ هُوَ الَّذِی یُشَکُّ فِی وِلَادَتِهِ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ مَاتَ أَبُوهُ بِلَا خَلَفٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ حَمْلٌ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ إِنَّهُ وُلِدَ قَبْلَ مَوْتِ أَبِیهِ بِسَنَتَیْنِ وَ هُوَ الْمُنْتَظَرُ غَیْرَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ یُحِبُّ أَنْ یَمْتَحِنَ الشِّیعَةَ فَعِنْدَ ذَلِکَ یَرْتَابُ الْمُبْطِلُونَ یَا زُرَارَةُ قَالَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ إِنْ أَدْرَکْتُ ذَلِکَ الزَّمَانَ أَیَّ شَیْ‏ءٍ أَعْمَلُ قَالَ یَا زُرَارَةُ إِذَا أَدْرَکْتَ هَذَا الزَّمَانَ فَادْعُ بِهَذَا الدُّعَاءِ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی نَفْسَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی نَفْسَکَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِیَّکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی رَسُولَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی رَسُولَکَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَکَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِی حُجَّتَکَ فَإِنَّکَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دِینِی ثُمَّ قَالَ یَا زُرَارَةُ لَا بُدَّ مِنْ قَتْلِ غُلَامٍ بِالْمَدِینَةِ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ أَ لَیْسَ یَقْتُلُهُ جَیْشُ السُّفْیَانِیِّ قَالَ لَا وَ لَکِنْ یَقْتُلُهُ جَیْشُ آلِ بَنِی فُلَانٍ یَجِی‏ءُ حَتَّى یَدْخُلَ الْمَدِینَةَ فَیَأْخُذُ الْغُلَامَ فَیَقْتُلُهُ فَإِذَا قَتَلَهُ بَغْیاً وَ عُدْوَاناً وَ ظُلْماً لَا یُمْهَلُونَ فَعِنْدَ ذَلِکَ تَوَقُّعُ الْفَرَجِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ

[3]- کافی ج : 1 ص : 91

َاحْمَدُ بْنُ إِدْرِیسَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الْجَبَّارِ عَنْ صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَى عَنْ أَبِی أَیُّوبَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِنَّ الْیَهُودَ سَأَلُوا رَسُولَ اللَّهِ ص فَقَالُوا انْسِبْ لَنَا رَبَّکَ فَلَبِثَ ثَلَاثاً لَا یُجِیبُهُمْ ثُمَّ نَزَلَتْ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ إِلَى آخِرِهَا

[4] - بحارالأنوار ج : 22 ص : 318

 رَسُولَ اللَّهِ ص یَقُولُ لِعَلِیٍّ ع یَا أَبَا الْحَسَنِ مَثَلُکَ فِی أُمَّتِی مَثَلُ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فَمَنْ قَرَأَهَا مَرَّةً قَرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ وَ مَنْ قَرَأَهَا مَرَّتَیْنِ فَقَدْ قَرَأَ ثُلُثَیِ الْقُرْآنِ وَ مَنْ قَرَأَهَا ثَلَاثاً فَقَدْ خَتَمَ الْقُرْآنَ فَمَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ فَقَدْ کَمَلَ لَهُ ثُلُثُ الْإِیمَانِ وَ مَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ فَقَدْ کَمَلَ لَهُ ثُلُثَا الْإِیمَانِ وَ مَنْ أَحَبَّکَ بِلِسَانِهِ وَ قَلْبِهِ وَ نَصَرَکَ بِیَدِهِ فَقَدِ اسْتَکْمَلَ الْإِیمَانَ وَ الَّذِی بَعَثَنِی بِالْحَقِّ یَا عَلِیُّ لَوْ أَحَبَّکَ أَهْلُ الْأَرْضِ کَمَحَبَّةِ أَهْلِ السَّمَاءِ لَکَ لَمَا عُذِّبَ أَحَدٌ بِالنَّارِ وَ أَنَا أَقْرَأُ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ فِی کُلِّ یَوْمٍ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ فَقَامَ وَ کَأَنَّهُ قَدْ أُلْقِمَ حَجَراً

[5] - کافی ج : 1 ص : 179

عَلِیٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْمُؤْمِنِ عَنْ أَبِی هَرَاسَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَوْ أَنَّ الْإِمَامَ رُفِعَ مِنَ الْأَرْضِ سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا کَمَا یَمُوجُ الْبَحْرُ بِأَهْلِهِ

 

[6] - کافی ج : 1 ص : 198

بَابٌ نَادِرٌ جَامِعٌ فِی فَضْلِ الْإِمَامِ وَ صِفَاتِهِ

  أَبُو مُحَمَّدٍ الْقَاسِمُ بْنُ الْعَلَاءِ رَحِمَهُ اللَّهُ رَفَعَهُ عَنْ عَبْدِ الْعَزِیزِ بْنِ مُسْلِمٍ قَالَ کُنَّا مَعَ الرِّضَا ع بِمَرْوَ فَاجْتَمَعْنَا فِی الْجَامِعِ یَوْمَ الْجُمُعَةِ فِی بَدْءِ مَقْدَمِنَا فَأَدَارُوا أَمْرَ الْإِمَامَةِ وَ ذَکَرُوا کَثْرَةَ اخْتِلَافِ النَّاسِ فِیهَا فَدَخَلْتُ عَلَى سَیِّدِی ع فَأَعْلَمْتُهُ خَوْضَ النَّاسِ فِیهِ فَتَبَسَّمَ ع ثُمَّ قَالَ یَا عَبْدَ الْعَزِیزِ جَهِلَ الْقَوْمُ وَ خُدِعُوا عَنْ آرَائِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یَقْبِضْ نَبِیَّهُ ص حَتَّى أَکْمَلَ لَهُ الدِّینَ وَ أَنْزَلَ عَلَیْهِ الْقُرْآنَ فِیهِ تِبْیَانُ کُلِّ شَیْ‏ءٍ بَیَّنَ فِیهِ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ وَ الْحُدُودَ وَ الْأَحْکَامَ وَ جَمِیعَ مَا یَحْتَاجُ إِلَیْهِ النَّاسُ کَمَلًا فَقَالَ عَزَّ وَ جَلَّ ما فَرَّطْنا فِی الْکِتابِ مِنْ شَیْ‏ءٍ وَ أَنْزَلَ فِی حَجَّةِ الْوَدَاعِ وَ هِیَ آخِرُ عُمُرِهِ ص الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِی وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً وَ أَمْرُ الْإِمَامَةِ مِنْ تَمَامِ الدِّینِ وَ لَمْ یَمْضِ ص حَتَّى بَیَّنَ لِأُمَّتِهِ مَعَالِمَ دِینِهِمْ وَ أَوْضَحَ لَهُمْ سَبِیلَهُمْ وَ تَرَکَهُمْ عَلَى قَصْدِ سَبِیلِ الْحَقِّ وَ أَقَامَ لَهُمْ عَلِیّاً ع عَلَماً وَ إِمَاماً وَ مَا تَرَکَ لَهُمْ شَیْئاً یَحْتَاجُ إِلَیْهِ الْأُمَّةُ إِلَّا بَیَّنَهُ فَمَنْ زَعَمَ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَمْ یُکْمِلْ دِینَهُ فَقَدْ رَدَّ کِتَابَ اللَّهِ وَ مَنْ رَدَّ کِتَابَ اللَّهِ فَهُوَ کَافِرٌ بِهِ هَلْ یَعْرِفُونَ قَدْرَ الْإِمَامَةِ وَ مَحَلَّهَا مِنَ الْأُمَّةِ فَیَجُوزَ فِیهَا اخْتِیَارُهُمْ إِنَّ الْإِمَامَةَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَى مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یَبْلُغَهَا النَّاسُ بِعُقُولِهِمْ أَوْ یَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ یُقِیمُوا إِمَاماً بِاخْتِیَارِهِم‏ عَلِیٌّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْمُؤْمِنِ عَنْ أَبِی هَرَاسَةَ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَوْ أَنَّ الْإِمَامَ رُفِعَ مِنَ الْأَرْضِ سَاعَةً لَمَاجَتْ بِأَهْلِهَا کَمَا یَمُوجُ الْبَحْرُ بِأَهْلِهِ

[7] - کافی ج : 2 ص : 664

‏عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ الْقَهْقَهَةُ مِنَ الشَّیْطَانِ

[8] - بحارالأنوار ج : 72 ص : 140

عَوَاتُ الرَّاوَنْدِیِّ، عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ نَزْعُکَ الْقَذَاةَ عَنْ وَجْهِ أَخِیکَ عَشْرُ حَسَنَاتٍ وَ تَبَسُّمُکَ فِی وَجْهِهِ حَسَنَةٌ وَ أَوَّلُ مَنْ یَدْخُلُ الْجَنَّةَ أَهْلُ الْمَعْرُوفِ

 

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩۱/٦/٥ توسط ح.کرمی
تمامی حقوق مطالب برای یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار محفوظ می باشد