یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار
 
A reporter's notes and interviews

بسم الله الرحمن الرحیم


با عرض سلام خدمت شما استاد محترم ؛ به عنوان سئوال اول در باب مطالبات مقام معظم رهبری از حوزه علمیه لطفا بفرمایید ؛ به نظر شما چه لزومی دارد که علوم انسانی بر جهان بینی اسلامی مبتنی باشد ؟


اگر شما به کتاب های علوم انسانی در رشته های مختلف مانند رشته های جامعه شناسی ؛ روانشناسی و بعض مسائل حقوقی و علومی که در ارتباط اینگونه مسائل هست  نگاهی بیندازید می بینید که یک انحراف صد در صد در آنجا هست  مثلا در جامعه شناسی می گوید : هر اتفاق و پدیده ای که در اجتماع اتفاق می افتد معلول فعل و انفعال های نظام اجتماعی است حتی اگر متدین شدن یا بی دین شدن مردم باشد و حتی پیدا شدن شخصیت های بزرگی مانند پیامبر این ها همه معلول نظام اجتماعی می باشد  یا مثلا در روانشناسی روان را به کناری گذراشته اند و به سراغ رفتار رفته اند و هیچ مسئله ای درباره نفس مجرد انسان و حقیقت انسان در آن مباحث به چشم نمی خورد مطلقا ؛ یا در مباحث حقوقی مباحثی که مطرح می شود مربوط است به نظام طبیعی و اقتصادی که مربوط به عالم دنیایی ما می شود و بسیاری از حقوق الهی را و حقوقی که مربوط به مردم هست برای حرکت  به آن مقصد متعالی همه این مسائل و مباحث را نادیده می گیرند و یک انحراف صد در صد که نتیجه اش سکولاربزه کردن اجتماع است لذا اسلامی شدن مبانی علوم انسانی نیاز امروز جامعه علمی امروز ماست حتی در کتاب های زبان انگلیسی ؛ آلمانی ؛ فرانسه و دیگر زبانها مثال هایی که در آن کتاب هاست مثال های بسیار رکیک و بد و حکایت های زشتی را برای تعلیم زبان در آن کتب نقل می کنند به عنوان تعلیم زبان و اینها همه نشان از ضرورت اصلاح در این زمینه را نشان می دهد و انشا الله خداوند سایه قا معظم رهبری را مستدام بدارد که به این مسئله تاکید دارند و این مسئله از مسائلی است که ما از سال های سوم و جهارم انقلاب روی آن حساس بودیم و همه جا هم تذکر می دادیم مخصصا راجع به کلاس زبان و کلاس جامعه شناسی و روان شناسی و این سه همه حساس هستند و حرف های زشت و کفر آمیزی در آن ها موجود می باشد

حوزه در تکامل و تعالی تمدن اسلامی که مبتنی بر آموزه ها و تعالیم ناب اسلامی است چه جایگاه های می تواند داشته باشد  ؟

اصلا شما اگر تعالی و ترقی می بینید از زمان غیبت امام زمان علیه السلام تا امروز همه از برکات حوزه های علمیه بوده است و کس دیگری متولی این کار نبوده است و نیست و بزرگانی مانند شیخ مفید در قرن خودش که اعجاب آور روزگار بوده است و همینطور شیخ طوسی بعد از او و افرادی مانند محقق حلی و علامه حلی و بسیار دیگر چه مقدار موثر بوده اند در نشر معارف صحیح در بین مرئم و جامعه آن روز گار و همینطور نوبت به فلاسفه و متکلمین اسلام هم  که می رسد آنها هم همینطور بوده اند و بهر حال نقش حوزه در تعالی و تکامل نظام اجتماعی اسلامی فغقط کار حوزویان بوده است و لا غیر

اگر حوزه علمیه بخواهد  این تحول در علوم انسانی  را ایجاد بکند  چه راه کاری را پیشنهاد می کنید ؟

نظر من این هست که حوزه باید همان وضعیت سنتی سابق را داشته باشد و اگر غیر از این راه راه دیگری بروند نتیجه نخواهند گرفت  و مسائلی مانند واحدی کردن درسها و شبیه به دانشگاه شدن و مدرک گرایی که در حوزه در حال اتفاق افتادن هست این مسائل وفود حوزه هست و حوزه را از ریشه خشک می کند و اگر بخواهند شاهد ایجاد این نوع تحولات باشیم باید به همان حوزه سنتی سابق بازگشت داشسته باشیم همان حوزه ای که علامه طباطبایی و امام خمینی و.. را تحویل جامعه مسلمین داده است و بهترین دلیل کار آمدی روش سنتی حوزه تجربه می باشد که تجربه این مطلب را اثبات کرده است و اگر حوزه بخواهد رو به مدرک گرایی حرکت کند نتایج خوبی نخواهد داشت

پیامد های منفی بهره گیری از علوم انسانی غربی در جامعه اسلامی چه مسائلی را ابجاد می کند ؟

بسیاری از مسائلی که امروزه ما در سطح جامعه اسلامی داریم ناشی از همین مسئله هست اگر در اوائل انقلاب مدیرانی داشتیم و نتواستند کاری بکنند و بعد از مدتی کنار گذاشته شدند عهمین نکته می باشد چون او هر چه آموخته می گوید

اگر ما بخواهیم نهضت نقد و ارزیابی علوم انسانی را سرعت ببخشیم از چه طریقی می توان این سرعت بخشی  را به این نهضت منتقل کنیم ؟

سرعت بخشی به این مطلب بعد از تصحیح آن است و لازم است که عده ای به این مسئله همت بگمارند در آن ساله های اول نقلاب آیت الله مصباح نگاه و اهتمام خوبی نسبت به بعض مسائل اقتصاد و راونشناسی

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩۱/٦/٥ توسط ح.کرمی
تمامی حقوق مطالب برای یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار محفوظ می باشد