یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار
 
A reporter's notes and interviews

بسم الله الرحمن الرحیم

دعای روز چهارم

متن :

اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ‏ وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِین‏ [1]


ترجمه :

 خدایا مرا در این روز براى اقامه و انجام فرمانت قوت بخش و حلاوت و شیرینى ذکرت را به من بچشان  و براى اداى شکر خود به کرمت مهیا ساز و در این روز به حفظ و پرده پوشى مرا از گناه محفوظ دار اى بصیرترین بینایان عالم.

اللَّهُمَّ قَوِّنِی فِیهِ عَلَى إِقَامَةِ أَمْرِکَ

خدایا به من قوت بده که در ماه رمضان خوب عبادت کنم و امر تو را اطاعت کنم ؛ قوت عبادت غیر از قوت بازو است [2]

حکایت

 سالها پیش پیرمردی بود در مشهد  بالای صد سال عمر داشت ولی نماز هایش را ایستاده میخواند ! همان پیرمرد یک بار سبک را به زور بر میداشت لذا قوه عبادت غیر از قوت بدن است

حکایت

امیر المومنین نان خشک  را نمتوانست بشکند ولی قلعه خیبر را فتح کردند  و آن رشادت ها را آفریدند و یاران ایشان گفتند : شما با این شجاعت و .. چطور نان خشک را نمیتوانید بشکنید حصرت فرمودند آن به قوه روحانی بود و این به قوه جسمانی است . [3]

لذا این دو قوه با هم دیگر تفاوت دارد پس ممکنه یک شخصی باشد شصت ساله ولی قوت عبادت او از شما جوان نوعی بیشتر باشد لذا در ما رمضان از خدا درخواست کنید که قوه عبادت به شما بدهد . در دعای کمیل هم این دعا از خدا خئاسته میشود که « قو علی خدمتک جوارحی » [4]

حکایت :

در قدیم پدران ما دو ساعت به اذان برای عبادت در اتاقی خلوت می کردند و یک ساعت بعد از آفتاب از خلوت گاه خود بیرون می آمدند و دنبال کسب و کار می رفتند ؛ تاجر های ما هم اینطوری بودند ! دعا میخواندند ؛ زیارت عاشوراء می خواندند و... بعد به محل کسب میرفتند ولی الان چه....... ؟!  لذا خیر و برکت هم کم شده است .

وَ أَذِقْنِی فِیهِ حَلاَوَةَ ذِکْرِکَ

خدایا در این ماه رمضان یک درخواست دیگر هم از تو دارم و آن این است که حلاوت و شیرینی یاد خودت را به من بچشانی ؛ که اگر اینطور شد ؛ دعای کمیل خواندن هم مزه پیدا میکند ؛ دعای ابوحمزه خواندن هم  مزه پیدا میکند ؛ دعای افتتاح مزه کند ؛ روزه ماه مبارک رمضان مزه کند و... بدانیم که عبادت هم مزه دارد .

روایت :

در روایت وارد شده است که اگر عالمی به علمش عمل نکند کمترین عذابی که خدا برای او در نظر میگیرد این است که حلاوت و شیرینی مناجات با خدا از او گرفته می شود « إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِی عَنْ قُلُوبِهِمْ » [5] پس دعا و عبادت مزه دارد

وَ أَوْزِعْنِی فِیهِ لِأَدَاءِ شُکْرِکَ بِکَرَمِکَ

خدایا به کرمت  به من توفیق اداء شکرت را بده

شکر به چه معنا است آیا صرف الهی شکر گفتن است ؟

نه ؟! شکر یعنی اینکه نعمت هایی که خداوند تبارک و تعالی به من داده است را درست و بجا مصرف کنم ؛ اینکه چشم به نامحرم نگاه نکند شکر چشم  است ؛ اینکه  گوش از آواز حرام و غیبت دوری بکند شکر گوش است ؛ زبان  هم اگر غیبت نکند شکر زبان کرده ام . 

خدایا به من توفیق بده شکر تو را بجا آورم

شعر :

شکر نعمت نعمتت افزون کند **** کفر نعمت از کفت بیرون کند

وَ احْفَظْنِی فِیهِ بِحِفْظِکَ وَ سِتْرِکَ

خدایا در روز چهارم ماه رمضان من را از گناه حفظ کن  و توفیق ترک گناه بده تو ستار العیوب هستی من را حفظم کن تا کسی از گناهان من با خبر نشود

روایت :

در روایت آمده است که ؛ اگر گناه بو داشت هیچ دونفری پهلوی هم نمی نشستند « لو تکاشفتم ما تدافنتم »[6] اگر از گناهان هم خبر داشتید هیچ کس جنازه دیگری را دفن نمی کرد !؟ باید خدا را شکر کنیم که گناه بو ندارد

البته اولیاء الهی بوی بد گناه را متوجه میشوند ؛ امثال شیخ رجب علی خیاطها  متوجه بوی گناه می شدند لذا گناه بو دارد ؛ ایمان هم بو دارد.

حکایت :

اویس به دیدن پیامبر خدا آمد ولی ایشان تشریف نداشتند و بخاطر قولی که به مادر داده بود منتظر رسول الله نماند و به یمن برگشت  وقتی رسول خدا ( صلی اله علیه و آله و سلم ) وارد منزل شدند ؛ فرمودند بوی اویس به مشامم می رسد « إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیَمَن » [7]  بوی ایمان اویس منزل رسول الله را معطر کرده بود  [8]

با بعضی انسانها وقتی معاشرت  می کنی بدون اینکه عطری زده باشد خوش بو هستند برعکس بعض افراد هستند که عطر هم که می زنند بوی بدی می دهند بخاطر اینکه ایمان وتقوی کاملی ندارد ؛ نماز هم  صبحش قضا شده لذا بوی بدی می دهد . شیطان به صورت همچین آدمی بول می کند در حاشیه مفاتیح آمده است : هر شب سه بار فرشته و ملکی شما را برای نماز شب بیدار میکند ؛ اگر بلند نشدی و اذان صبح گفته شد ؛ شیطان خوشحال می شود که موفق به خواندن نماز شب  نشده ای و بعد بول میکند بر صورت این چنین شخصی . لذا در قدیم صورت ها نورانی بود ولی الان صورتها تاریک و کدر است . [9]

یَا أَبْصَرَ النَّاظِرِین‏

ای خدایی که از همه کسانی که نظر میکنند تو بصیرتر هستی ؛ ای خدایی که از همه بینا تر هستی به ما توفیق بده که ما در ماه رمضان گناه نکنیم  به حفظ خودت و به ستر خودت .

منبع : برگرفته از سخنان مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سیخ احمد مجتهدی ( ره )

 

 

 

 



[1] -  البلدالأمین‏والدرع‏الحصین ص :  219 ؛  در بعض مجامع روایی بجای «ابصر الناظرین»  عبارت « یا خَیْرَ النَّاصِرِینَ» آمده مراجعه شود به

«اقبال الاعمال ج 1  ص :  257»

[2] - جلال الدین محمد بلخی ( ره ) در کتاب مثنوی معنوی گفته است :

قوت جبریل  از  مطبخ  نبود **** بود از دیدار خلاق وجود

همچنان این قوت ابدال حق ***هم ز حق دان نه از طعام و از طبق

[3] -  «بحارالأنوار ج : 21 ص : 26»

لی، [الأمالی للصدوق‏] الدَّقَّاقُ عَنِ الصُّوفِیِّ عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْحَبَّالِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ الْخَشَّابِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مِحْصَنٍ عَنِ ابْنِ ظَبْیَانَ عَنِ الصَّادِقِ عَنْ آبَائِهِ ع أَنَّ أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ ع قَالَ فِی رِسَالَتِهِ إِلَى سَهْلِ بْنِ حُنَیْفٍ رَحِمَهُ اللَّهُ وَ اللَّهِ مَا قَلَعْتُ بَابَ خَیْبَرَ وَ رَمَیْتُ بِهِ خَلْفَ ظَهْرِی أَرْبَعِینَ ذِرَاعاً بِقُوَّةٍ جَسَدِیَّةٍ وَ لَا حَرَکَةٍ غِذَائِیَّةٍ لَکِنِّی أُیِّدْتُ بِقُوَّةٍ مَلَکُوتِیَّةٍ وَ نَفْسٍ بِنُورِ رَبِّهَا مُضِیئَةٍ وَ أَنَا مِنْ أَحْمَدَ کَالضَّوْءِ مِنَ الضَّوْءِ وَ اللَّهِ لَوْ تَظَاهَرَتِ الْعَرَبُ عَلَى قِتَالِی لَمَا وَلَّیْتُ وَ لَوْ أَمْکَنَتْنِی الْفُرْصَةُ مِنْ رِقَابِهَا لَمَا بَقَّیْتُ وَ مَنْ لَمْ یُبَالِ مَتَى حَتْفُهُ عَلَیْهِ سَاقِطٌ فَجَنَانُهُ فِی الْمُلِمَّاتِ رَابِطٌ

[4] - «اقبال الاعمال  ص 709 ؛ مفاتیح الجنان ؛ دعای کمیل »

[5] - «کافی ج  1 ص  46»

 عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ الْقَاسِمِ عَنِ الْمِنْقَرِیِّ عَنْ حَفْصِ بْنِ غِیَاثٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ إِذَا رَأَیْتُمُ الْعَالِمَ مُحِبّاً لِدُنْیَاهُ فَاتَّهِمُوهُ عَلَى دِینِکُمْ فَإِنَّ کُلَّ مُحِبٍّ لِشَیْ‏ءٍ یَحُوطُ مَا أَحَبَّ وَ قَالَ ص أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ ع لَا تَجْعَلْ بَیْنِی وَ بَیْنَکَ عَالِماً مَفْتُوناً بِالدُّنْیَا فَیَصُدَّکَ عَنْ طَرِیقِ مَحَبَّتِی فَإِنَّ أُولَئِکَ قُطَّاعُ طَرِیقِ عِبَادِیَ الْمُرِیدِینَ إِنَّ أَدْنَى مَا أَنَا صَانِعٌ بِهِمْ أَنْ أَنْزِعَ حَلَاوَةَ مُنَاجَاتِی عَنْ قُلُوبِهِمْ

[6] -  «بحارالأنوار ج : 74 ص : 385»

[عیون أخبار الرضا علیه السلام‏] لی، [الأمالی للصدوق‏] عَنْ عَلِیِّ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ مُوسَى عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ هَارُونَ الصُّوفِیِّ عَنْ عُبَیْدِ اللَّهِ مُوسَى الرُّویَانِیِّ عَنْ عَبْدِ الْعَظِیمِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْحَسَنِیِّ قَالَ قُلْتُ لِأَبِی جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ الرِّضَا ع یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ حَدِّثْنِی بِحَدِیثٍ عَنْ آبَائِکَ ع فَقَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لَا یَزَالُ النَّاسُ بِخَیْرٍ مَا تَفَاوَتُوا فَإِذَا اسْتَوَوْا هَلَکُوا قَالَ قُلْتُ لَهُ زِدْنِی یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ فَقَالَ حَدَّثَنِی أَبِی عَنْ جَدِّی عَنْ آبَائِهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع لَوْ تَکَاشَفْتُمْ مَا تَدَافَنْتُم

[7] - مجموعة ورام(تنبیه الخواطر)  ج‏1 ص 154 «إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِنِّی لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْیَمَن»

[8] - اویس قرن یکى از زهّاد ثمانیه است که شبى را به رکوع و شبى را به سجده مى‏گذرانید. آنقدر تابش نور حقیقت در دل او اثر گذارده بود که با آنکه خدمت رسول الله نرسیده بود چنان اتّصال باطنى داشت که وقتى که دندان پیامبر در احد شکست، دندان او در وطن خود شکست.

شغلش  شترچرانى بود و ارتزاقش از آن بود. مادرى داشت که بسیار به او علاقه‏مند بود. از مادر اجازه خواست که رخصتش دهد تا به خدمت رسول الله برسد. مادر نیم روز به او اجازه داد که در مدینه خدمت پیغمبر برسد و زیاده توقّف نکند، و اگر پیغمبر در مدینه نبود مراجعت نماید. اویس بسوى مدینه آمد و از رسول الله تفحّص کرد، گفتند پیغمبر در مدینه نیست. یکى دو ساعت توقّف نموده روى اطاعت امر مادر مراجعت کرد. چون حضرت به مدینه مراجعت کردند، فرمود: این نور کیست که در این خانه مى‏نگرم؟! گفتند: شتربانى که اویس نام داشت آمد و باز شتافت. حضرت فرمودند: در خانه ما نور خود را به هدیه گذاشت و رفت‏.

در «بحار الأنوار، ج 42، ص 155؛ سفینة البحار، ج 1، ص 53» : چنین نقل شده است که [رسول خدا مى‏فرمود: بوهاى خوش بهشت از جانب قرن به مشام مى‏رسد. چقدر اشتیاق دیدار ترا دارم اى اویس! آگاه باشید: هر کس او را زیارت کرد سلام مرا به او برساند. سؤال شد اى رسول خدا مگر اویس قرن کیست؟ فرمود: شخصى است که اگر از شما پنهان بماند گویا کسى را گم نکرده‏اید و اگر در میان شما باشد چندان به او اعتنائى نمى‏کنید و بهاء نمى‏دهید. بواسطه شفاعت او در روز قیامت همانند تعداد افراد قبیله ربیعه و مضر به بهشت مى‏روند. به من ایمان آورده است درحالیکه مرا ندیده و در رکاب خلیفه من أمیرالمؤمنین على بن أبى‏طالب علیه السّلام در جنگ صفّین به شهادت خواهد رسید.

« منبع : انوارالملکوت ج 2 ص 263الی 264 ؛ علامه سید محمد حسین طهرانی »

[9] - «من لا یحضره الفقیه-ترجمه غفارى  ج ‏2 ص  168» 

علاء از محمّد بن مسلم و او از یکى دو امام باقر یا صادق علیهما السّلام روایت کرده که فرمود: هیچ بنده اى نیست مگر اینکه در طول شب یک بار یا دو بار (فرشتگان) او را از خواب بیدار مى‏کنند، اگر از بستر برخاست که توفیق نماز شب را یافته است، و اگر نه این بار شیطان بجاى فرشتگان مى‏آید، و در گوش او بول مى‏کند، آیا ندیده‏اید که وقتى کسى صبح از خواب برمیخیزد اگر سحر به عبادت برنخاسته باشد چقدر افسرده و سنگین و تنبل و کسل است؟!!

 


نوشته شده در تاريخ ۱۳٩۱/٦/٧ توسط ح.کرمی
تمامی حقوق مطالب برای یادداشت ها و مصاحبه های یک خبرنگار محفوظ می باشد