بانوی شفاعت

آن حضرت در واقع بتول دوم و جلوه ای از وجود حضرت زهرا سلام الله علیها بود.در طهارت نفس امتیازی خاص و بسیار والاداشت که امام هشتم برادر تنی آن حضرت او را (که نامش فاطمه بود) معصومه خواند.فرمود: «من زار المعصومة بقم کمن زارنی» : (کسی که حضرت معصومه علیها سلام را در قم زیارت کند مانند آن است که مرا زیارت کرده است).

مقام علم و عرفان او در مرحله ای است که در فرازی از زیارتنامه غیر معروف او چنین می خوانیم: «السلام علیک یا فاطمه بنت موسی بن جعفر و حجته و امینه» ‍:  (سلام بر تو ای فاطمه دختر موسی بن جعفر و حجت و امین از جانب موسی بن جعفر).و باز می خوانیم: «السلام علیک ایتها الطاهرة الحمیدة البرة الرشیدة التقیة الرضیة المرضیة»: (سلام بر تو ای بانو پسندیده نیک سرشت، ای بانوی رشد یافته، پاک طینت، پاک روش، شایسته و پسندیده).بدین لحاظ و مقامات عالی معنوی آن بانوست که حضرت رضا علیه السلام در فرازی از زیارتنامه معروفش به ما آموخته که در کنار مرقدش خطاب به او بگوییم: «یا فاطمه اشفعی لی فی الجنة فان لک عندالله شانا من الشان».

(ای فاطمه! در بهشت از من شفاعت کن چرا که تو در پیشگاه خداوند دارای مقامی بس ارجمند و والا هستی).امام صادق علیه السلام سالها قبل از ولادت حضرت معصومه علیها سلام  در توصیف قم سخن گفته و آن مکان را حرم خاندان رسالت خوانده بود. آنگاه فرمود: به زودی بانویی از فرزندانم به سوی آن کوچ کند که نامش فاطمه دختر موسی بن جعفر است و با شفاعت او همه شیعیانم وارد بهشت می شوند.

خاندان عصمت پیامبر در انتظار آن بودند که این دختر ممتاز چشم به این جهان بگشاید تا قلب و روی آنان را به دیدار خود روشن و منور گرداند. آغاز ماه ذیقعده برای حضرت رضا علیه السلام و دودمان نبوت و آل علی علیه السلام پیام آور شادی مخصوص و پایان بخش انتظاری عمیق و شور آفرین بود زیرا حضرت نجمه فرزندی جز حضرت رضا علیه السلام نداشت و مدتها پس از حضرت رضا نیز دارای فرزندی نشده بود.[1] میلاد بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها بهانه ای شد که در گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدمهدی کرمی رئیس  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم نگاهی کوتاه به جنبه های مختلف شخصیتی فاطمه معصومه سلام الله علیها داشته باشیم.

غربت فاطمه معصومه

درباره غربت و سجایای اخلاقی و نکاتی که درباره رفتارها و سیره عملی و علمی حضرت کمتر مورد توجه قرار گرفته است که هر یک از این امور می تواند به عنوان الگوی جامعه انسانی و دینی ما قرار بگیرد

باید به این نکته توجه کرد که در مضامین دینی ما اگر نسبت به فردی اظهار نظر شده است بخاطر جهات حقیقی و واقعی بوده است و گزافه ای در کار نیست در رابطه با وجود مقدس حضرت معصومه قبل از تولد ایشان در لسان امام صادق علیه السلام در عظمت و منقبت این بانوی بلند مرتبه کلمات بلندی صادر شده است و برای زیارت مزار  این بزرگ زن تاریخ اسلام بشارت بهشت داده شده است[2] ، این شخصیت چنان عظمتی دارد که به واسطه وجود ایشان قم حرم آل الله و عش آل محمد قرار می گیرد.[3]

فاطمه معصومه پل ارتباطی شیعیان با فاطمه زهراءست

همانطوری که چهره زهرای مرضیه از جهات مختلفی در خفاست و مزار و بارگاه ایشان نیز مخفی است لذاست که در بیانات معصومین ارجاع داده شده است به فاطمه معصومه(س) در حالات مرحوم مرعشی نجفی  نیز به این جریان اشاره شده است[4] و به ایشان می فهمانند که جایگزین مزار حضرت زهرای اطهر مزار فاطمه معصومه در قم می باشد.و کسانی که می خواهند با حضرت زهرا ارتباط معنوی برقرار کنند و از کانال وجودی ایشان به مطالب و خواسته های خود برسند باید از طریق دختر موسی بن جعفر ورود پیدا کنند.

کی ما در فکر تو نبوده ایم؟

جا دارد که در همین جا به مناسبت به نقل حکایتی از کرامات حضرت معصومه و توجه ایشان به دوستان اهل بیت از زبان آیت الله مرعشی نجفی اشاره ای بشود: در شرح حال مرجع عالیقدر مرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی رحمة الله از قول ایشان نوشته اند: روزگاری که جوان تر بودم، روزی بر اثر مشکلات فراوانی که داشتم، دستم از مال دنیا تهی بود به حرم حضرت معصومه علیها السّلام رفتم و گله کردم سپس با دلی شکسته به خانه بازگشتم، در همان وقت حالت غشوه ( یک نوع مکاشفه) مرا فرا گرفت، در همان دم صدای کوبه در خانه را شنیدم، رفتم در را گشودم دیدم شخصی پشت در ایستاده گفت: « سیّده تو را می طلبد». با شتاب به حرم رفتم، وقتی که وارد صحن کهنه شدم دیدم چند کنیز ایوان طلا را تمیز می کنند، علّت را پرسیدم، گفتند: « اکنون سیّده می آید»پس از اندکی؛ حضرت فاطمه معصومه علیها السّلام آمد، در حالی که در شکل و شمایل، مانند جدّه ام فاطمه زهرا علیها السّلام بود، زیرا قبلاً سه بار جدّه ام را در عالم خواب دیده بودم و جمال او را به خاطر سپرده بودم. به هر حال نزد عمّه ام حضرت معصومه علیها السّلام رفتم و دست او را بوسیدم، به من فرمود:« ای شهاب! کی ما در فکر تو نبوده ایم که از دست ما شاکی هستی؟ تو از همان عصر که به قم آمدی مورد نظر ما بوده ای. [5]

چرا حضرت معصومه به چنین جایگاهی رسید ؟

*ولایتمداری و دفاع از ولایت

با مطالعه و دقت در حالات و سیره عملی حضرت معصومه می یابیم که آنچه مادر ایشان داشت این دختر نیز داشتند، وجود مقدس امام زمان علیه السلام در توقیع شریف خود می فرماند« «فی ابنة رسول الله لی اسوة حسنة.»[5] در مطالعاتی که شده است مهمترین نکته ای که در وجود مقدس بی بی دو عالم فاطمه معصومه قابل مشاهده است ولایتمداری ایشان می باشد.

در زندگی فاطمه معصومه‌(س) نیز این نکته به خوبی مشهود می باشد، اصل هجرت ایشان از مدینه به سمت توس و وفات ایشان در این مسیر در جهت حمایت و تبیین و اثبات جایگاه ولایت بود ؛ این گونه نبود که این حرکت صرفا بر اساس عواطف خواهر و برادری باشد. یکی از جهاتی که می تواند برای دختران ما الگو قرار بگیرد همین جهت ولایتمداری ایشان است و البته این امر اختصاص به تنها دختران ندارد  و در کشور ما زنان جامعه اسلامی در این جهت بسیار خوب و قوی وارد شده اند.

*هجرت در جهت احیاء شعائر دینی

 از دیگر خصیصه های حضرت معصومه هجرت در مسیر احیاء شعائر دینی می‌باشد، اگر این سفر حضرت اتفاق نمی افتاد چه بسا رسانه های تبلیغی آن روزگار اینگونه تبلیغ می کردند که ما علی بن موسی الرضا را از مدینه به توس بردیم و حتی اهل بیت و نزدیکان ایشان هم به این موضوع اعتراضی نداشتند لذا سفر طاق فرسای حضرت معصومه این شبهات را نیز دفع نمود.عمده کسانی که در خراسان بودند از اهل بیت خبر خاصی نداشتند و می توانستند تحت تاثیر تبلیغات مسموم دولت عباسی قرار بگیرند و می‌برد از این بی خبری مردم سوء استفاده هایی هم بشود، بیشترین سوء استفاده را ماموندر چنین شرایطی امام علی بن موسی الرضا در توس تحول عظیمی ایجاد کرد و باب مناظره را گشودند و بسیاری از مفاهیم دینی را منتقل کردند و فاطمه معصومه‌(س) نیز در چنین فضای مسمومی وارد شدند. و زندگی ایشان نشان از این امر دارد که یک زن با حفظ حجاب و عفاف می تواند خود یک مبلغ دین باشد حتی حیات و مرگ او وسیله ای برای ترویج و تبلیغ دین باشد .

[1] -مقدمه برگرفته از سایت شهید آوینی

[2]   اخبار و آثار حضرت امام رضا علیه السلام، ص: 688؛  سعد بن سعد گوید: از حضرت رضا علیه السلام پرسیدم زیارت حضرت فاطمه معصومه فضیلتى دارد؟فرمود: هر کس قبر فاطمه را زیارت کند اهل بهشت خواهد بود.

[3] - بحار الأنوار (ط - بیروت)    ج‏57    228   ، ان للّه حرماً و هو مکه ألا انَّ لرسول اللّه حرماً و هو المدینة ألا وان لامیرالمؤمنین علیه السلام حرماً و هو الکوفه الا و انَّ قم الکوفة الصغیرة ألا ان للجنة ثمانیه ابواب ثلاثه منها الی قم تقبض فیها امراة من ولدی اسمها فاطمه بنت موسی علیهاالسلام و تدخل بشفاعتها شیعتی الجنة با جمعهم (ترجمه:خداوند حرمی دارد که مکه‌است پیامبر حرمی دارد و آن مدینه‌ است و حضرت علی حرمی دارد و آن کوفه‌است و قم کوفه کوچک است که از ۸ درب بهشت سه درب آن به قم باز می‌شود - زنی از فرزندان من در قم از دنیا می‌رود که اسمش فاطمه دختر موسی است و به شفاعت او همه شیعیان من وارد بهشت می‌شوند

[4] - مرجع عظیم الشأن مرحوم آیت الله العظمی مرعشی نجفی فرمود: پدرم مرحوم آیت الله سید محمود مرعشی که در نجف اشرف می­زیست، بسیار علاقمند بود که به طریقی، قبر شریف حضرت زهرا «سلام الله علیها»  را بیابد، برای این مقصود ختم مُجَرَّبی انتخاب نمود، و چهل شب آن را انجام داد. شب چهلم بعد از انجام ختم و توسل فراوان، به بستر خواب رفت، در عالَم خواب به محضر امام باقر (یا امام صادق) «علیه السلام» رسید، امام به او فرمود: «عَلَیکَ بِکَریمَۀ اَهلِ البَیتِ؛ به دامن کریمه ­ی اهل بیت متوسل شو». ایشان تصور کرد منظور امام «علیه السلام» از این جمله، حضرت زهرا «سلام الله علیها» است، عرض کرد: «آری قربانت شوم، من نیز خَتم را برای همین گرفتم که محلّ شریف قبر آن حضرت را دقیق تر بدانم و زیارتش کنم»

امام «علیه السلام» فرمود: «منظور من قبر شریف حضرت معصومه «سلام الله علیها» در قم است» سپس افزود: به خاطر مصالحی، خداوند اراده نموده که قبر حضرت زهرا «سلام الله علیها»  برای همیشه مخفی باشد، از این رو قبر حضرت معصومه «سلام الله علیها»   را تجلّی گاه قبر شریف حضرت  زهرا «سلام الله علیها» قرار داده است، اگر قرار بود قبر حضرت آشکار شود همان شکوه و عظمت مرقد شریف حضرت زهرا «سلام الله علیها» را برای قبر حضرت معصومه «سلام الله علیها» قرار داده است.

 

مرحوم آیت الله سید محمود مرعشی، وقتی از خواب برخاست، تصمیم گرفت که به قصد زیارت حضرت معصومه «سلام الله علیها»  به قم مهاجرت کند. او بی درنگ با همه ­ی اعضای خانواده ­اش از نجف اشرف، عازم قم شد و به زیارت مرقد مطهّر حضرت معصومه «سلام الله علیها»  پرداخت. آن مرحوم سرانجام به نجف بازگشت و فرزند برومندش آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی به قم آمد و در جوار مرقد مطهر حضرت معصومه «سلام الله علیها»  می ­زیست تا اینکه پس از ۶۶ سال درس و بحث و خدمات علمی و سیاسی فراوان، در سن ۹۶ سالگی از دنیا رفت. ایشان هر روز صبح قبل از اذان صبح به زیارت حضرت معصومه «سلام الله علیها»  می­رفتند و حتی گاهی اوقات پشت در می­ماندند تا درِ حرم باز شود. خود آیت الله مرعشی نجفی می­فرماید که: شصت سال است که هر روز من از نخستین زائران حضرت معصومه «سلام الله علیها»  هستم.

[5] -رک، زندگی حضرت معصومه ص 80 الی 81

[6] الغیبة، شیخ طوسی، ص 286، مؤسسة المعارف الاسلامیة، قم، 1417 ه - ; الاحتجاج، طبرسی، ج 2، ص 537، (بدون کلمه «لی ») ; بحارالانوار، ج 53، ص 180.

/ 0 نظر / 10 بازدید